Latvijas interaktīvo azartspēļu biedrība (LIAB) ir sagatavojusi informatīvo materiālu par spēlētāju paškontroles iespējām. Buklets “Lai spēle nekļūtu par problēmu” stāsta par atbildīgu spēli un to, kā spēlētājs var pats kontrolēt savu laiku un tēriņus, kā arī emocionālo stāvokli.
LIAB pārstāvis, 11.lv valdes priekšsēdētājs Jānis Trēgers šodien uzstājās biedrības “Esi brīvs!” sociālās iniciatīvas “Spēles brīvība” rīkotajās sociālo darbiniekuapmācībās “Darbs ar azartspēlmani un viņa ģimeni” un iepazīstināja to dalībniekus ar atbildīgas spēles principiem un spēlētāju paškontroles rīkiem, kurus apņēmušies piedāvāt visi Latvijas interaktīvi azartspēļu biedrības biedri.
“Interaktīvo azartspēļu operatori ne mazākā mērā nav ieinteresēti tajā, lai spēlētājiem rastos atkarība. Problemātiska spēle ir šī biznesa risks, un mēs vēl vairāk nekā citi esam ieinteresēti strādāt tā, lai apstādinātu spēlētājus ja rodas aizdomas par iespējamajām problēmām,” norādīja Trēgers.
“Tieši tāpēc ieinteresēti darīt vēl vairāk, nekā prasa valsts regulējums un visi LIAB biedri ir apņēmušies nodrošināt vairākus rīkus, kā pasargāt klientus no problemātiskās spēles. Azartspēles ir izklaides veids, un, kā ikvienā citā izklaidē, arī šeit ir jāapzinās savas robežas. Mums ir arī svarīgi, lai par šiem rīkiem uzzinātu pēc iespējas plašāka auditorija. Sociālajiem darbiniekiem, kas savā darba sastopas ar problemātiskās spēles jautājumiem, esam sagatavojuši arī informatīvu materiālu, ko var izmantot darbā ar klientiem,” stāsta Trēgers.
LIAB biedri ir parakstījuši nozares atbildības kodeksu, apņemoties nodrošināt klientiem vairākus papildu aizsardzības rīkus, ar nolūku maksimāli samazināt atkarības rašanās iespējas. Iepazīties ar kodeksa pilno versiju ir iespējams šeit: https://liab.lv/spele-atbildigi/
Visiem operatoriem, kuru pārstāvji parakstījuši šo kodeksu, obligāta prasība ir ne vēlāk kā līdz 2020. gada 30. jūnijam saviem klientiem nodrošināt šādus klientu aizsardzības instrumentus:
- pašnovērtējuma anketa;
- iespēja uzstādīt iemaksu vai zaudējumu limitu dienai/nedēļai/mēnesim;
- iespēja neatgriezeniski slēgt kontu;
- spēlētājiem ir pieejama informācija, kur vērsties pēc palīdzības;
- spēlētājiem ir pieejama viņu spēles laika un naudas pārskaitījumu vēsture, kas ļauj izvērtēt iespējamos spēles riskus;
- klientu serviss: spēlētājam iespējams sazināties ar operatoru, zvanot vai rakstot operatora izveidotā sarakstes vietnē (čats);
- pēc reģistrācijas jaunajiem klientiem tiek nosūtīta informācija par iespējām, kas minētas augstāk;
- darbinieku apmācība – ja klientu atbalsta dienestam komunikācijā ar klientu rodas aizdomas par problemātiskiem spēles paradumiem, situācija tiek analizēta un tiek lemts par nepieciešamību klienta kontu slēgt pēc spēles organizētāja, nevis klienta iniciatīvas
- proaktīva spēlētāju informēšana.
Vairāki LIAB biedri jau tagad piedāvā plašāku klientu aizsardzības mehānismu klāstu, nekā to prasa likums, un turpina strādāt pie jauniem tehnoloģiskiem risinājumiem spēlētāju aizsardzības nodrošināšanai. Daļa operatoru piedāvā visus, vai atsevišķus instrumentus:
- iespēju “iesaldēt” kontu;
- iespēju slēgt pieejas konkrētām spēļu grupām (totalizatoram, kazino, pokeram u.c.);
- iespēju uzstādīt atgādinājumu par spēlē pavadīto laiku attiecībā uz tām spēlēm, kuru tehniskie uzstādījumi pieļauj šādu atgādinājumu uzstādīšanu un uzrādīšanu spēles gaitā operatoru kontrolēto tīmekļvietņu saturā;
- atbildīgas spēles paziņojumi (kā obligāta prasība pēc reģistra ieviešanas);
- satura monitorings: operatori veic klientu čata satura uzraudzību, reaģējot uz atslēgas vārdiem, piemēram, “problēmas”, “atkarība” u.c.;
- programmatūra “Radars”, kas uzrauga spēlētāju vidējo iemaksu/izmaksu izmaiņas un spēles paradumus, signalizējot par paaugstinātu atkarību risku, tādējādi īstenojot individuālu pieeju klientam.