Pieci vadošie Latvijas interaktīvo azartspēļu operatori, kas ir arī Latvijas interaktīvo azartspēļu biedrības (LIAB) biedri, 7. oktobrī parakstīja nozares atbildības kodeksu, apņemoties nodrošināt klientiem vairākus papildu aizsardzības rīkus, ar nolūku maksimāli samazināt atkarības rašanās iespējas.

Visiem operatoriem, kuru pārstāvji parakstījuši šo kodeksu, obligāta prasība ir ne vēlāk kā līdz 2020. gada 30. jūnijam saviem klientiem nodrošināt šādus klientu aizsardzības instrumentus:

  • pašnovērtējuma anketa;
  • iespēja uzstādīt iemaksu vai zaudējumu limitu dienai/nedēļai/mēnesim;
  • iespēja neatgriezeniski slēgt kontu;
  • spēlētājiem ir pieejama informācija, kur vērsties pēc palīdzības;
  • spēlētājiem ir pieejama viņu spēles laika un naudas pārskaitījumu vēsture, kas ļauj izvērtēt iespējamos spēles riskus;
  • klientu serviss: spēlētājam iespējams sazināties ar operatoru, zvanot vai rakstot operatora izveidotā sarakstes vietnē (čats);
  • pēc reģistrācijas jaunajiem klientiem tiek nosūtīta informācija par iespējām, kas minētas augstāk;
  • darbinieku apmācība – ja klientu atbalsta dienestam komunikācijā ar klientu rodas aizdomas par problemātiskiem spēles paradumiem, situācija tiek analizēta un tiek lemts par nepieciešamību klienta kontu slēgt pēc spēles organizētāja, nevis klienta iniciatīvas proaktīva spēlētāju informēšana.

Latvijas interaktīvo azartspēļu nozares atbildības kodeksu parakstīja visi LIAB biedri: 11.lvOptibetBetsafePafbet un Alfor. Interaktīvo azartspēļu nozares atbildības kodekss ir līgums, kas saistošs visiem Latvijas interaktīvo azartspēļu biedrības biedriem. Kodekss ir nozari pašregulējošs dokuments, kas saskaņots ar uzraugošajām valsts pārvaldes iestādēm. Kodekss tiks pārskatīts un atjaunots vismaz reizi gadā.

“Nozares lielākais izaicinājums ir panākt, ka izklaide tiek piedāvāta tikai neatkarīgiem, rīcībspējīgiem spēlētājiem bez finanšu problēmām,”

uzstājoties atbildības kodeksa parakstīšanas sarīkojumā, norādīja Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas priekšniece Signe Birne.

Viņa arī uzsvēra, ka ir būtiski veidot interaktīvo azartspēļu nozari kā atbildīgu  uzņēmējdarbību un atbalstīt atkarību ietekmēto cilvēku palīdzības lūgumu. Nozares priekšrocība ir iespēja izmantot labāko, ko sniedz tehnoloģiju attīstība, veicinot atbildīgu spēli, apmainīties ar informāciju un konkurēt nevis savstarpēji, bet kopīgi ar pārējo pasauli, kļūt par standartu pārējiem tirgus dalībniekiem.

Runājot par izaicinājumiem nozares uzraudzībā, S.Birne norādīja, ka patlaban tehnoloģijas attīstās straujāk, nekā iespējams izdarīt grozījumus attiecīgos normatīvajos aktos. Savukārt dažādu spēļu veidu tuvināšanās un saplūšana rada problēmas definīciju formulēšanā un uzraudzības kritēriju noteikšanā. Turklāt, gan ierīces, uz kā spēlē, gan piedāvājums, ko spēlēt – virtuāls vai īsts piedāvājums, veicina jauniešu iesaistīšanos. Videospēlēm ir tendence tuvināties azartspēlēm, un to plašais piedāvājums kļūst pieejams arī nepilngadīgajiem. Šo izaicinājumu pārvarēšana ir inspekcijas dienas kārtībā, uzsvēra S.Birne.Vairāki LIAB biedri jau tagad piedāvā plašāku klientu aizsardzības mehānismu klāstu, nekā to prasa likums, un turpina strādāt pie jauniem tehnoloģiskiem risinājumiem spēlētāju aizsardzības nodrošināšanai. Daļa operatoru piedāvā visus, vai atsevišķus instrumentus:

  • iespēju “iesaldēt” kontu;
  • iespēju slēgt pieejas konkrētām spēļu grupām (totalizatoram, kazino, pokeram u.c.);
  • iespēju uzstādīt atgādinājumu par spēlē pavadīto laiku attiecībā uz tām spēlēm, kuru tehniskie uzstādījumi pieļauj šādu atgādinājumu uzstādīšanu un uzrādīšanu spēles gaitā operatoru kontrolēto tīmekļvietņu saturā;
  • atbildīgas spēles paziņojumi (kā obligāta prasība pēc reģistra ieviešanas);
  • satura monitorings: operatori veic klientu čata satura uzraudzību, reaģējot uz atslēgas vārdiem, piemēram, “problēmas”, “atkarība” u.c.;
  • programmatūra “Radars”, kas uzrauga spēlētāju vidējo iemaksu/izmaksu izmaiņas un spēles paradumus, signalizējot par paaugstinātu atkarību risku, tādējādi īstenojot individuālu pieeju klientam.

Latvijā interaktīvo azartspēļu tirgu regulē valsts, normatīvie akti nosaka licencēšanas kārtību, operatoru darbību, atbildību pret valsts pārvaldes institūcijām, tajā skaitā spēlētāju aizsardzības mehānismus. Interaktīvo azartspēļu organizatori jau šobrīd pilnā apmērā spēlētājiem nodrošina normatīvajos aktos paredzētās iespējas noteikt sev spēles likmes un apgrozījuma limitus (Ministru kabineta noteikumi Nr. 715, 10.1., 10.2.). Savukārt interaktīvo azartspēļu organizatori pilnībā ievēro un nepieļauj piekļuvi spēlētājiem, kas ir pašatteikušies, kā arī iedzīvotājiem, kas ir jaunāki par 18 gadiem.

“Mēs vēlamies mainīt uzskatu, ka azartspēļu nozare ir kaut kādā veidā ieinteresēta vairot spēlētāju atkarību. Tieši pretēji. Problemātiskā spēle ir mūsu biznesa risks, nevis iespēja. Agri vai vēlu šīs problēmas pārliekā samilšana sāk apdraudēt nozares pastāvēšanu. Nav labāka pamatojuma, lai saprastu, kāpēc nozare nozare vēlas pašregulēties un samazināt šos riskus. Esam ieinteresēti veidot atbildīgas spēles vidi savās vietnēs un mazināt atkarību risku līdz minimumam,”

norāda LIAB pārstāvis, 11.lv valdes priekšsēdētājs Jānis Trēgers.

Interaktīvās azartspēles vairumam patērētāju ir izklaides un brīvā laika pavadīšanas veids. Diemžēl atkarību risku nav iespējams izslēgt, tāpēc interaktīvo azartspēļu nozarei ir pienākums noteikt ētiskas uzņēmējdarbības ietvaru. Šī kodeksa nolūks ir stiprināt patērētāju aizsardzību, un palīdzēt nodrošināt to, lai spēlētāju azartspēļu paradumi neattīstās no izklaides līdz atkarībai.

Interaktīvo azartspēļu nozare aug un attīstās, H2 Gambling capital nozares apgrozījumu 2019. gadā prognozē 92.2 milj. eiro apmērā, no tiem 56.8 milj. eiro ir Latvijā licencēto azartspēļu operatoru apgrozījums. Nozares attīstības tempu ietekmē sabiedrības paradumu maiņa – biežāka interneta un viedierīču lietošana, paplašinās izklaides iespējas – spēļu zāļu un kazino klienti maina paradumus un izklaidei izmanto interneta azartspēļu platformas. Nozare attīstās arī pateicoties normatīvu izmaiņām, Latvijas Republikas Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas (IAUI) darbam, jo aizvien vairāk Latvijas iedzīvotāju savai izklaidei izvēlas Latvijā licencētas interaktīvo azartspēļu platformas. Nozares attīstības temps ir viens no faktoriem, kas operatoru pārstāvjiem liek domāt par klientu tiesību aizsardzību un iespējamo azartspēļu risku mazināšanu.

Interaktīvo azartspēļu nozares pārstāvji pozitīvi vērtē nozares politikas veidotāju līdz šim paveikto spēlētāju interešu aizsardzībā, ar nolūku pasargāt tos no iespējamiem nozares radītiem riskiem.

Interaktīvās azartspēles vairumam patērētāju ir izklaides un brīvā laika pavadīšanas veids. Diemžēl atkarību risku nav iespējams izslēgt, tāpēc interaktīvo azartspēļu nozarei ir pienākums noteikt ētiskas uzņēmējdarbības ietvaru. Atbildības kodeksa nolūks ir stiprināt patērētāju aizsardzību, un palīdzēt nodrošināt to, lai spēlētāju azartspēļu paradumi neattīstās no izklaides līdz atkarībai.